Goodbye to Love: Conversation of all those whose lips are sealed
Avondopening
Op vrijdag 15 december 2023 is Marres extra lang geopend. Neem je date mee, want elk 2e toegangskaartje is gratis tussen 17:00 en 21:00u!
Bezoek samen de hartverwarmende tentoonstelling Goodbye to Love en laat een foto maken onder de mistletoe.
Of het nu om internationale, queer, geheime of platonische liefde gaat: iedereen is welkom voor een warm avondje uit.
Vrijdag 15 december 2023
Open van 12:00 tot 21:00u
Deel jouw memorabilia en verhalen over de liefde en doe mee aan deze bijzondere tentoonstelling.
Je kunt bij Marres items met bijbehorend verhaal inleveren die te zien zullen zijn in het liefdesarchief Memorabilia of Broken Heart van de Koreaanse kunstenaar Hyesoo Park.
Dat album waarbij je het niet droog houdt, de tandenborstel van je ex, of een lief briefje dat je altijd hebt bewaard. Ze worden voorzien van een label, zodat je je memorabilia later ook weer terug krijgt. Jouw bijdrage wordt anoniem getoond in de tentoonstelling.
Kom langs tijdens openingstijden van Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur
Dinsdag t/m zondag
12:00-17:00u
Je kunt ook naar de website goodbye2love.com om jouw verhalen, herinneringen of hartenwens anoniem en digitaal te delen.
Hyesoo Park
Hyesoo Park werd in 1974 geboren in Seoul, Korea, waar ze woont en werkt. Ze bevraagt universele waarden en onbewuste gedachten die invloed hebben op de samenleving en groepen die hierin functioneren. Parks werk gaat vaak over emoties en vooral over het maskeren daarvan. De tentoonstelling toont haar werk Our Joyful Young Days (2022) waarin de kunstenaar gepensioneerde fabrieksarbeiders interviewt over hun eerste liefdes. In opdracht van Marres maakte Hyesoo Park een nieuw installatiewerk Flower in Love dat bestaat uit verhalen, memorabilia en gefilmde interviews over de liefde, geoogst in de regio Limburg.
Jinju Lee
Jinju Lee werd in 1980 geboren in Busan, Korea. Ze behaalde een BA en MA in oosterse schilderkunst aan de Hongik Universiteit, waar ze momenteel professor oosterse schilderkunst is. Ze gebruikt diepgaande observaties over het leven en onze realiteit om gedetailleerde beelden te creëren van geheugenfragmenten of alledaagse voorwerpen die een symbolische betekenis hebben. Lee hanteert technieken van de oosterse schilderkunst om gedetailleerde scènes te creëren die intens vreemd aanvoelen, maar in feite gegrond zijn in de echte wereld. Ze bevatten ingekapselde herinneringen, drijvende eilanden en introverte landschappen die worden bewoond door eenzame figuren die zowel aangrijpend als verontrustend zijn.
James Webb
James Webb werd in 1975 geboren in Kimberley, Zuid-Afrika. Hij woont en werkt in Stockholm, Zweden. Hij staat bekend om zijn locatiegebonden interventies en installaties. Zijn werk bestaat vaak uit geluid, gevonden voorwerpen en tekst, waarbij hij verwijst naar literatuur, film en minimalistische tradities. Door objecten, technieken en vormen buiten hun oorspronkelijke context te plaatsen en ze in verschillende omgevingen te introduceren, creëert Webb nieuwe spanningsruimtes. Deze ruimtes verbinden zijn academische achtergrond in religie, theater en reclame, en bieden poëtische onderzoeken naar de economieën van geloof en de dynamiek van communicatie in onze hedendaagse wereld.
James Webb wordt vertegenwoordigd door blank projects en Galerie Imane Farès.
Marres X Kasteel Wijlre
Als paralelle interventie is het werk ‘There’s No Place Called Home (Maastricht)’ van kunstenaar James Webb niet alleen te horen in de tuin van Marres, maar ook in die van Kasteel Wijlre. Het zachte gezang van een Peruaanse weidespreeuw is een eigenaardig geluid om buiten het westen van Zuid-Amerika tegen te komen.
Foto: Gert Jan van Rooij
Overzicht tentoonstelling
Podcast ‘Sensing Art, Training the Body’
In de aanloop naar een nieuwe tentoonstelling bij Marres, interviewt directeur Valentijn Byvanck deelnemende kunstenaars, performers en curatoren.
In deze aflevering zit hij aan tafel met kunstenaar James Webb, een kunstenaar die bekend staat om zijn site-specific interventies en installaties. In zijn werk maakt hij vaak gebruik van geluid, gevonden voorwerpen en tekst, waarbij hij verwijzingen oproept naar literatuur, film en minimalistische tradities. Webb transformeert objecten, technieken en vormen door ze in een nieuwe omgeving te plaatsen, waardoor unieke spanningen ontstaan. Deze spanningen voegen Webb’s diverse academische invloeden samen, waaronder religie, theater en reclame, om tot nadenken stemmende vragen over geloofssystemen en communicatie in de wereld van vandaag te verkennen.
Podcast ‘De Onzichtbare Collectie’
De 19-jarige Jada Posthuma studeert aan het Vistacollege in Heerlen, en volgt de opleiding tot muzikant. Tijdens haar stage bij Marres nam zij een verhaal op dat het werk ‘Between’ van de Koreaanse kunstenaar Jinju Lee beschrijft. Dit werk was te zien in Marres tijdens ‘Goodbye to Love’ in het najaar van 2023: eententoonstelling gewijd aan de wijze waarop mensen verdwalen in onze wereld, op drift raken met hun herinneringen, zoeken naar ankers, omgaan met eenzaamheid en verlangen naar troost.
Dit fragment is opgenomen in het Engels.
De Onzichtbare Collectie richt zich op verhalen van mensen over hun favoriete kunstwerk. Het is een online kunstcollectie die je niet kan zien, maar wel kunt horen. Marres oogst verhalen waarin mensen van alle leeftijden en achtergronden hun kunstervaring delen.
Pers over Goodbye to Love
Voor de pers
Voor persverzoeken, beeldmateriaal en interviewaanvragen kun je contact opnemen met Julie Cordewener: julie.cordewener@marres.org.
Partners / met dank aan
Marres ontvangt structurele steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht.
Daarnaast dankt Marres De Nederlandse Ambassade in Seoul en de Koreaanse Ambassade in Den Haag.