Dance Improvisations
Kunnen onze lichamen tegelijk onzichtbaar en aanwezig zijn? Hoe kunnen we onszelf loskoppelen van de ruimte waarin we ons bevinden en toch de indruk wekken dat we hier thuishoren? Terwijl bezoekers The Painted Bird beleven komt een danser de tentoonstellingsruimte binnen met de simpele taak om de ruimte als compleet nieuw te beschouwen en de routinematige handelingen uit te voeren die in de danspraktijk ‘het lichaam trainen en overstijgen’ worden genoemd: slow-motion lichamen, projecterende lichamen, oneindige lichamen, reizende lichamen, tijdloze lichamen, zichtbare en onzichtbare lichamen, transformerende lichamen, aanpassende lichamen, overstijgende lichamen.
Dario Tortorelli
Dario Tortorelli (IT, 1977) benadert dans via een proces van visualisatie en het incorporeren van afbeeldingen. Hij werd opgeleid als klassiek en hedendaags danser aan de Brenda Hamlyn School in Florence (IT) en het Centre de Danse Rosella Hightower in Cannes (FR). Hij was lid van het Ballet van de Opera van Nice en Introdans (Arnhem). Als danser, choreograaf en coach werkte hij onder andere met Conny Janssen Danst (Rotterdam), Ann Van den Broek (Antwerpen) en de Nederlandse Dansdagen (Maastricht). Samen met Fred Bax richtte hij de stichting DIVEinD op om zijn onderzoek als choreograaf en maker voort te zetten. Het lichaam heeft een centrale rol in Dario’s werk: als een concrete entiteit die fysieke en intuïtieve kennis bezit, maar ook als een filosofisch concept, een entiteit van transformatie die hij verkent door middel van zijn alter ego Romeo Heart.