The Measure of our Traveling Feet richtte zich op de sociale en culturele betekenis van migratie.
Curatoren: Claire van Els en Laura Mudde
Wat brengt de wereld aan de andere kant van de grens, en hoe verandert met het reizen verleden en identiteit? We volgden de tocht van Paulien Oltheten die via oude en nieuwe wegen in Midden- en Oost-Europa terug naar het Westen reisde. Shilpa Gupta bracht ons in de staat van verwarring die zo eigen is bij het arriveren op een nieuwe plek, en Mounira Al Solh tekende de verhalen op van migranten.
Grote groepen migranten wagen hun leven om Europa binnen te komen. We zien dobberende bootjes, gehelmde mannen en eindeloze beelden van verdronkenen. We horen over illegale kampen, wanhopige gezinnen en wrede smokkelaars. Het reizen van deze vluchtelingen staat in schril contrast met het vrije verkeer binnen de Europese Unie. Terwijl door de Euro, goedkope vliegtickets en open landsgrenzen de wereld binnen handbereik lijkt, gaan de buitengrenzen steeds meer op slot. Het gesprek gaat over migratie, over sociale ongelijkheid en de wijze waarop die vanouds met de voeten wordt uitgedrukt.
De titel van de tentoonstelling is afgeleid van een gedicht van de Ierse dichter W.B. Yeats (1865-1939) over de wijze waarop het ritme van het moderne Engeland veranderde tijdens de industriële revolutie. Hoe voert de vluchtelingenstroom het huidige “tempo” op en verhoudt zich tot de routes die wij zelf afleggen?
Deelnemende kunstenaars
Francis Alÿs, Anca Benera & Arnold Estefan, Tudor Bratu, Mircea Cantor, Juliana Cerqueira Leite, Shilpa Gupta, Roza El-Hassan, Paulien Oltheten, Wouter Osterholt & Ingrid Hapke, Société Réaliste, Mounira Al Solh, Zsófia Szemző en World Service Authority®.
Curatoren
Laura Mudde (1985, NL) studeerde kunstgeschiedenis en wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Als zelfstandig curator en projectcoördinator is zij actief op het snijvlak van kunst en maatschappij. Ze werkt o.a. voor stichting Het Instituut, een organisatie die kunstenaars en ontwerpers begeleidt bij het denken over ruimtelijke en sociale vraagstukken, ABN AMRO-kunstcollectie en ArtEZ Hogeschool van de Kunsten. Eerder werkte ze als assistent curator aan de kunstmanifestaties ‘Ja Natuurlijk, hoe kunst de wereld redt’ (Gemeentemuseum, Den Haag, 2013) en ‘Niet Normaal’ (Beurs van Berlage, Amsterdam, 2009/10).
Claire van Els (1986, NL) is kunsthistorica en momenteel werkzaam als junior conservator in het Stedelijk Museum Amsterdam. Van Els was afgelopen jaren actief als zelfstandig curator, en werkte onder andere als assistent-curator aan een tentoonstelling van Melvin Moti in het kader van de ABN AMRO Kunstprijs 2015 in de Hermitage Amsterdam. In 2013 won zij samen met Hendrik Folkerts de VBCN OPEN voor jonge curatoren van de Nederlandse Verenging van Bedrijfscollecties. Eerder werkte zij als assistent-curator aan de overzichtstentoonstelling Mike Kelley (2012-2013) en de tentoonstelling Jo Baer: In the Land of the Giants (2013) in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Educatieprogramma
Marres werkte voor het educatieprogramma bij de tentoonstelling intensief samen met Stichting de Vrolijkheid, de Tapijntuin en het Kunstfront. Jongeren in de leeftijd van 14 tot 20 jaar werden actief uitgedaagd om mee te denken over het thema van de tentoonstelling. Gedurende de tentoonstelling kwamen zij regelmatig samen. Tijdens deze bijeenkomsten werden ze begeleid door het educatieteam en kunstenaars.
Bruis festival
Marres en de Toneelacademie Maastricht brachten op het Bruis Festival een workshop lichaamstaal en gebarentaal voor Maastrichtenaren, Limburgers, Nederlanders, buitenlanders, vluchtelingen en iedereen die wil weten hoe je in verschillende culturen met een enkel gebaar iemand gelukkig, kwaad, zorgzaam, angstig, ongerust, verliefd en jong kan maken.
De workshop werd gegeven op zaterdag 3 en zondag 4 september 2016 op het Bruis Festival aansluitend op het thema van de tentoonstelling The Measure of our Traveling Feet.
Overzicht tentoonstelling
Pers over The Measure of our Travelling Feet
Voor de pers
Voor persverzoeken, beeldmateriaal en interviewaanvragen voor deelnemende curatoren en kunstenaars kun je contact opnemen met Julie Cordewener: julie.cordewener@marres.org.
Met dank aan
The Art of Impact en het Prins Bernhard Cultuur Fonds.
Het werk van Mounira Al Solh werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. Het werk van Tudor Bratu is tot stand gekomen dankzij de steun van het Mondriaan Fonds en de heer A.A. van der Helm. En het werk van Anca Benera & Arnold Estefan en Tudor Bratu werd gesteund door het Roemeens Cultureel Instituut in Brussel.
Speciale dank aan Stichting Jezuïetenberg, FlexForm, Paleopixels, BeamSystems en Sjors Bindels voor medewerking aan het werk van Wouter Osterholt en Ingrid Hapke.
Marres dankt ACAX, Agency for Contempora