04 sep 2021 — 05 sep 2021

Rooms Performance festival

In het weekend van 4 en 5 september 2021 lanceerde Marres het performance festival Rooms. Rooms presenteert nieuw werk van jonge makers en gevestigde talenten. In de huiselijke kamers van Marres wisselen uitdagend theater, dromerige films, intieme dansstukken en bijzondere beeldende kunst elkaar af. Achter de kamerdeuren nemen een tiental makers je twee dagen lang mee op een expeditie naar onontgonnen werelden.

Foto: Ies Kaczmarek

Overzicht

Bekijk meer
Boris de Klerk, Kiem Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Megan de Kruijf, Treat thy neighbour as thyself
Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Myra Schouten, Ik ben gestolen
Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Marthe Koning, GOT 2 4 GET
Foto: © Sanne Peper
Bekijk meer
ROOMS Performance Festival
Toon Teeken, The Day After
Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Keren Levi, There she is
Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Marika Meoli & Joost Vrouenraets, In presence of an embracement
Foto: © Sanne Peper
ROOMS Performance Festival
Jaap Scheeren & Rik van den Bos, Flipping The Bird
Foto: © Sanne Peper

Programma

Za: 12.00 & 15.00 / Zo: 15.00 (balzaal)

Kiem is een gedachtestroom die zichzelf met horten en stoten probeert in te halen. Een mislukte denkoefening over schaal, context, taal en de mens.

Za: 13.30 / Zo: 13.30 & 16.30 (balzaal)

In GOT 2 4 GET poogt Koning zichzelf en de wereld niet langer op te delen in één ik en miljoenen anderen. Ze geeft zich over. In een rituele bezwering met het publiek aan haar zijde, tart ze de zwaartekracht en zingt ze gedachten weg met één doel: op te mogen lossen in een groter geheel.

Za: 12.45 & 15.45 / Zo: 14.15 (schouwkamer)

Treat thy neighbour as thyself is als een gedachtestroom die het ongemak van je mening uiten onderzoekt. Een vrouw zit op een stoel, die om onbekende reden op een platform staat. Ze heeft iets te zeggen en ze zal moeten uitzoeken hoe dit te doen. Misschien richt ze zich specifiek tot iemand. Het ene moment lijkt het podium haar woorden te benadrukken, op andere momenten spreekt het haar juist tegen.

Za: 16.15 / Zo: 12.00 (balzaal)

In deze persoonlijke solo, waarin verhalen en dans elkaar afwisselen, staat afscheid nemen centraal. Op het randje van roddelpraat schetst Levi een geschakeerd beeld van afstand en intimiteit binnen haar familie. Ze nodigt je uit na te denken over je eigen familiegeschiedenis en het afscheid nemen van vorige generaties. De voorstelling daagt je uit open te staan ​​voor begrippen als vergankelijkheid, herinnering en verleden.

Zo: 13.30 & 15.00 (tuinkamer)

Twee lichamen in een ononderbroken omhelzing: huid op huid, botten verstrengeld en spieren volhardend gekruist. Sinds de wereldwijde uitbraak van het coronavirus is onze benadering van fysiek contact drastisch veranderd. Omhelzen is een zeldzame handeling geworden die alleen nog in de privésfeer plaatsvindt. In presence of an embracement benadrukt het belang van de eenvoudige, maar vitale omhelzing.

Za: op het kwartier tussen 12.30 – 13.30 & 14.00 – 15.00 & 15.30 – 16.15 / Zo: op het kwartier tussen 12.45 – 13.30 & 14.00 – 15.00 & 15.30 – 16.30 (filmkamer)

Het fotografische verhaal Flipping The Bird neemt je mee naar de duinen; het startpunt van een zoektocht naar contact maken met flora en fauna. De film eindigt in een explosie, een pleidooi om los te komen van je vaste grond en een nieuwe richting te kiezen. Flipping The Bird is een prachtig en compact kunstwerk, waarin taal en beeld elkaar voortdurend versterke

Za: 14.15 / Zo: 12.45 & 15.45 (schouwkamer)

In Ik ben gestolen doet Schouten een poging iets te delen over het onderwerp waar ze het bij voorbaat niet over wil hebben: de onvoorwaardelijke liefde van kind voor ouder. Deze monoloog is een brief aan haar vader. Ze eist van hem, verlangt van hem, heeft hem lief en blikt op hem terug. In een sobere setting staan de tekst en haar aanwezigheid op de vloer, die ze als instrument gebruikt, centraal

Za: 13.30 & 16.30 / Zo: 12.00 (tuinkamer)

Ten of Swords is een langzame verkenning van het overgangsmoment van leven naar dood. Een ruimte, spaarzaam versierd met geluid, gereedschap en wezens, nodigt je uit tot het verkennen van een laatste adem

Za: doorlopend 12.00 – 17.00 / Zo: doorlopend 12.00 – 17.00 (voorkamer)

Van zijn zoon uit Lomé in Togo ontving Teeken (1944) een foto waarop zijn zoons vrouw, schoonmoeder, twee kinderen en schoonfamilie staan afgebeeld. De compositie van de foto inspireerde hem tot het motief voor een schilderij: het warrige ritme van hun hoofden en ledematen rond de rommelige salontafel binnen de gesloten vorm van het zware bankstel.

Za: 12.00 & 13.30 & 15.00 & 16.15 / Zo: 12.00 & 13.30 & 15.00 & 16.30

In deze 24 gouaches onderzoekt Teeken (1944) de chaos en orde van zijn keukentafel. Dagelijks ziet hij deze ronde tafel, dikwijls volgeladen met spullen. De beeldrijm van cirkelvormige objecten als kopjes, borden en glazen tegenover andere, haast vormloze, spullen zoals een doorzichtige plastic zak: de complexiteit, wanorde en tegelijk een zekere rangschikking fascineren hem.

Za: doorlopend 12.30 – 13.30, 14.00 – 15.00 & 15.30 – 16.15 / Zo: doorlopend 12.30 – 13.30, 14.00 – 15.00 & 15.30 – 16.30 (ruimte 7a)

Wilsons film is een omgekeerde droom waarin wij verdwijnen. Ze heeft te lang om haar eigen as gedraaid en de aarde, minder en minder vast, opent zich. Wat gebeurt er aan de uiteinden van de cirkel? Wilsons werk creëert een open ruimte voor verbeelding en magie. Als kijker laat je het bekende los, om verrast te worden door de onbegrensde mogelijkheden binnen en buiten deze wereld.

Za + Zo: doorlopend 13.00 – 16.00 (tuin)

In de stadstuin van Marres luister je naar verhalen over kunstwerken van over de hele wereld met De Onzichtbare Collectie. Vervolgens kun je, samen met je gezin of vrienden, aan de slag met het verbeelden van deze prachtige verhalen.

ROOMS Performance Festival
ROOMS Performance Festival