In de tentoonstelling Codex Subpartum zette een spectaculaire geluidsinstallatie acht klassieke beeldende kunstwerken om in acht muziekstukken.
Marathon-editie
Na de opening op 18 december 2021 moest de tentoonstelling helaas al na één dag dicht. De lockdown zorgde ervoor dat een aantal van de geluidsstukken uit de originele planning niet toegankelijk waren voor publiek. Daarom paste Marres met de heropening van de sector het oorspronkelijke concept aan. In plaats van de acht composities opeenvolgend elk vijf dagen lang te presenteren, kreeg je vanaf 29 januari dagelijks tussen 09.00 en 17.00 uur de kans je onder te dompelen in de gehele cyclus van de acht muziekstukken.
Wand van geluid
In Codex Subpartum wandelde je op de benedenverdieping van Marres langs een wand van geluid, terwijl het oorspronkelijke kunstwerk waar de muziek op gebaseerd was, op de eerste etage tentoongesteld stond. De acht kunstwerken zijn van de hand van onder andere Joseph Beuys, Suzanne Treister en Bob Cobbing.
Line-up geluidsstukken
Van zaterdag 29 januari tot en met zondag 6 februari 2022 speelden de acht geluidsstukken na elkaar in onderstaande volgorde:
- 09.00 – 10.00 uur: Wacław Szpakowski – Uit de serie A: A 1, 1930 (microtonale tuba, trombone, stem)
- 10.00 – 11.00 uur: Milan Grygar, Partituur, 1973 (microtonale tuba, trombone, hoorn, stem, elektronica, veldopnames)
- 11.00 – 12.00 uur: Alina Szapocznikow – Tekening 41, ca. 1970 (stem)
- 12.00 – 13.00 uur: Władysław Strzemiński – Geen titel, uit de serie: Gezichten, 1942 (hoorn)
- 13.00 – 14.00 uur: Mona Vătămanu & Florin Tudor – Regen [Ploaia], 2005 (microtonale tuba, trombone, hoorn, veldopnames)
- 14.00 – 15.00 uur: Joseph Beuys – Beuys by Warhol, 1980 (microtonale tuba, trombone, hoorn)
- 15.00 – 16.00 uur: Suzanne Treister – HEXEN 2.0 / Diagrams / The Computer From the Antikythera Mechanism to Quantum Telepathology, 2009–-2011 (microtonale tuba, trombone, hoorn, stem, elektronica, bom, veldopnames)
- 16.00 – 17.00 uur: Bob Cobbing – Geen titel, 1976 (microtonale tuba, trombone, hoorn)
Overzicht tentoonstelling
Artistiek team
Michał Libera, Barbara Kinga Majewska & Konrad Smolénski. Codex Subpartum is een concept and initiatief van Muzeum Sztuki.
Touche-à-Tout (2014-2016) van Doina Kraal is mede mogelijk gemaakt door het Gieskes-Strijbis Fonds, het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, en sponsoring door forte_forte and Lejan.
Pers over Codex Subpartum
Voor de pers
Voor persverzoeken, beeldmateriaal en interviewaanvragen kun je contact opnemen met Julie Cordewener: julie.cordewener@marres.org.