07 mrt 2024 — 26 mei 2024

Arturo Kameya ‘Opaque Spirits’

Foto: Gert Jan van Rooij

‘Waarom doen we alsof we een staat hebben?’
José Ignacio Cabrujas, 1987

De Venezolaanse toneelschrijver Cabrujas vergeleek ooit de natie met een hotel, een tijdelijke plek die geen eigendom is van de bewoners en daarom niet opgeknapt hoeft te worden. De staat speelt de rol van beheerder van dit hotel, maar faalt erin om zijn gasten een basisniveau van comfort te bieden.

De Peruaanse kunstenaar Arturo Kameya heeft het huis van Marres omgebouwd tot een hotel waar de geesten van de mislukte staat Peru hun intrek hebben genomen. De gevel toont enorme schilderijen met moderne messianistische beelden. Binnen vinden bezoekers allerlei scènes, waaronder een betegeld badhuis dat zich voordoet als restaurant, een meerarmige bierfontein en een grote bovenkamer met mechanische vissen. Het interieur is een allegorie van de Peruaanse staat. Het weerspiegelt een schijnwereld waarin de waarheid minder belangrijk is dan wat uit pure noodzaak wordt opgeroepen.

De kunstenaar maakte de tentoonstelling in samenwerking met Claudia Martínez Garay.

Tickets Opaque Spirits Download het Opaque Spirits cahier

Museumnacht Maastricht

Let’s open up!

Op vrijdag 19 april 2024 ben je van harte welkom tijdens Museumnacht Maastricht. Marres is één van de 14 verschillende locaties in de stad waarbij de deuren tot in de nacht geopend zullen zijn.

Tentoonstelling Opaque Spirits

Laat je tijdens Museumnacht verrassen door de intrigerende tentoonstelling Opaque Spirits van de Peruaanse kunstenaar Arturo Kameya (Lima, 1984). Een betegeld badhuis dat zich voordoet als restaurant, een meerarmige bierfontein en een grote bovenkamer met mechanische vissen: Kameya heeft Marres veranderd in een spookhotel waarin elke kamer een schuld vertegenwoordigt die de staat heeft tegenover het Peruaanse volk. De kamers worden bewoond door geesten die zijn gekomen om deze schulden te innen.

Jongerenprogramma Extended

De leden van Extended geven hun eindpresentatie mbt cultuur & identiteit bij de Jan van Eyck Academie. 

Performance PACHAMAMA
(or: how some of you unexpectedly became a potato…)

Tijdens Museumnacht kun je de performance zien van de Uruguayaanse kunstenaar, danser en performer Amalia Herrera en de Nederlandse kunstenaar, performer en regisseur Woody Richardson Laurens.

identiteit is een sociale huid van subjectiviteit, is vloeibaar en fluïde naast dat het meervoudig en collectief is. we bezitten niet wat ‘identiteit’ wordt genoemd in een vaste staat.
(Woorden van Katya Mandoki)

Museumnacht Maastricht
Foto: Rob van Hoorn
PACHAMAMA

Opening

De feestelijke opening van Opaque Spirits van ARTURO KAMEYA in samenwerking met Claudia Martínez Garay vond plaats op zaterdag 9 maart.

Openingen van Marres zijn gratis toegankelijk, zonder reservatie of ticket.

Beelden van de opening
Foto: Rob van Hoorn

Overzicht tentoonstelling

Bekijk meer
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Rob van Hoorn
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Show more
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Rob van Hoorn
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Rob van Hoorn
Foto: Gert Jan van Rooij
Foto: Rob van Hoorn
Foto: Rob van Hoorn

Arturo Kameya

De multidisciplinaire werken van Arturo Kameya (Peru, 1984) verbinden uiteenlopende verhalen, populaire mythen en historische gebeurtenissen en verbeelden de dagelijkse omstandigheden en tegenstrijdigheden van zijn geboorteland Peru. Hij woont en werkt in Amsterdam.

Kameya studeerde aan de Pontifical Catholic University of Peru in Lima (PE) en was resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (NL) van 2019 tot 2021. Zijn werk werd gepresenteerd op Memory is an Editing Station, de 22e Biënnale Sesc_Videobrasil in São Paulo (BR) in 2023; We, on the Rising Wave, de Busan Biennale (SK) in 2022; en Soft Water Hard Stone, de vijfde New Museum Triënnale in New York (VS) in 2021.

Zijn solotentoonstellingen zijn onder andere Los Ovnis, GRIMM, New York, NY (US); En esa pulga se mezcla nuestra sangre / In that flea, our blood mixes, GRIMM, New York, NY (US); Drylands, Dordrechts Museum, Dordrecht (NL); Grandma’s Cooking Recipes, GRIMM, Amsterdam (NL); Depósito de Sombras, Alliance Française, Lima (PE); Allá en el Caserío, Acá en el Matorral (met Claudia Martínez Garay) Ginsberg Galeria, Lima (PE); Ghosts Don’t Care if You Believe in them, Hotel Maria Kapel, Hoorn (NL); Ghost Stories, Alliance Française, Lima (PE); Ciencia Ficción, Wu Gallery, Lima (PE); en Land at the End of the Sea (met Claudia Martínez Garay), Galería del Centro Cultural Británico de San Juan de Lurigancho, Lima (PE).

Kameya’s werk is opgenomen in vele collecties, waaronder de Beth Rudin DeWoody Collection (VS) en de ING Collection (NL), en de collecties van the Institute of Contemporary Art, Miami (VS), Museo de Arte de Lima, MALI (PE) en de Saastamoinen Foundation (FI).

Arturo Kameya wordt vertegenwoordigd door GRIMM, Amsterdam | Londen | New York.

Arturo Kameya, Untitled, 2024, Mixed media. Met dank aan de kunsenaar en GRIMM, Amsterdam | London | New York. © Arturo Kameya

Claudia Martínez Garay

De schilderijen, video’s en installaties van Claudia Martínez Garay (Peru, 1983) verwijzen naar de geschiedenis en sociaal-politieke herinneringen van Peru. In haar werk onderzoekt zij verschillende Andes-culturen aan de hand van hun tastbare en immateriële overblijfselen, zoals documenten, artefacten, muziek en getuigenissen. Martínez Garay studeerde grafische kunst aan de PUCP (PE) en was resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam in 2016 en 2017. Ze woont en werkt in Amsterdam.

Recente solotentoonstellingen zijn onder andere Ghost Kingdom, GRIMM, New York, NY (VS) in 2022; Ten Thousand Things, Sifang Art Museum, Nanjing (CN) in 2020. Geselecteerde groepstentoonstellingen zijn Echoes of Our Stories, Quinta do Quetzal, Vidigueira (PT); Who Tells a Tale Adds a Tail: Latin America and Contemporary Art, Denver Art Museum, CO (VS); No Linear Fucking Time, B.A.K., basis voor actuele kunst, Utrecht (NL); Plural Domains, Harn Museum of Art, Gainesville, FL (VS); 1 Million Roses for Angela Davis, Kunsthalle im Lipsiusbau, Dresden (DE); The Faculty of Sensing: Anton Wilhelm Amo, Kunstverein, Braunschweig en SAVVY Contemporary (DE); de 21e Hedendaagse Kunst Biënnale Sesc_Videobrasil, São Paulo (BR); de 16e Istanbul Biënnale, Istanbul (TR); de 5e Oeral Industriële Biënnale van Hedendaagse Kunst, Ekaterinburg (RU); de Aichi Triënnale, Aichi (JP); de 12e Shanghai Biënnale; en de New Museum Triënnale, New York (VS).

Haar werk is te vinden in de collecties van het Denver Art Museum, CO (VS); Museum Arnhem (NL); Sifang Art Museum, Nanjing (CN); KADIST Collection, Parijs (FR) en San Francisco, CA (VS); Museo de Arte de Lima, MALI (PE); AkzoNobel Art Foundation, Amsterdam (NL); AMC Art Collection, Amsterdam (NL); Fundación Studie e Richerche Benetton, Treviso (IT); Central Reserve Bank of Peru, Lima (PE); Cisneros Fontanals Art Foundation, Miami, FL (VS); THE EKARD COLLECTION; KPMG Art Collection, Amsterdam (NL); LAM museum, Lisse (NL); LOOP Collection, MACBA Museu d’Art Contemporani, Barcelona (ES); Micromuseo al fondo hay sitio, Lima (PE); Museu Olho Latino, Atibaia (BR) en andere.

Claudia Martínez Garay wordt vertegenwoordigd door GRIMM, Amsterdam | Londen | New York.

Arturo Kameya en Claudia Martínez Garay
Foto: Rob van Hoorn

Podcast ‘Sensing Art, Training the Body’

In de aanloop van een nieuwe tentoonstelling bij Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht, interviewt directeur Valentijn Byvanck de deelnemende kunstenaars, performers en curatoren.

Voor de tentoonstelling Opaque Spirits gaat hij in gesprek met de Peruaanse kunstenaars Arturo Kameya en Claudia Martínez Garay.

Het interview is Engelstalig.

‘Kameya transformeerde het Maastrichtse cultuurhuis tot een plek waar talloze geesten in rondwaren. Achter een gordijntje danst een metalen kast in rood licht, op een lage koffietafel cirkelt een opengetrokken tonijnblikje in het rond. ‘Ze komen de schulden innen die de Peruaanse regering bij haar bevolking heeft openstaan’, zegt de kunstenaar.

– De Volkskrant, door Marsha Bruinen