Datum: 5 september
Tijd: 19:00 – 21:00 uur
Met: Aart Strootman, Genevieve Murphy
Locatie: De Brandweer
Taal: Engels gesproken
We zijn gewend om muziek te definiëren als een gezamenlijk product van lichaam en instrument. Terwijl wij ons lichaam trainen om te spelen en luisteren, traint ons lichaam het instrument om geluid te produceren. Het idee van meesterschap in de muziek komt voort uit het naadloos aansluiten van instrument op lichaam. We bespreken de voorwaarden van zo’n naadloze aansluiting of hoe deze kan worden bereikt amper, waardoor we op zoek moeten naar de gebreken en uitzonderingen van deze ervaring.
Wat als het lichaam niet goed genoeg functioneert om het instrument te kunnen trainen, een instrument specifieke aandacht vereist of als diverse manieren van het instrument bespelen effect hebben op de uitkomst? Wat als we het lichaam als instrument zien, het stemmen en samenvoegen met andere lichamen? Deze vragen staan centraal in de eerste Training the Senses Fall Session, Sounding Bodies, met Aart Strootman en Genevieve Murphy.
Podcast
Genevieve Murphy
Genevieve Murphy (1988, Schotland) combineert visuele performance met hedendaagse klassieke muziek, haar concepten vaak gebaseerd op psychologie en invaliditeit. Na haar studie in de richting piano en compositie aan het Royal Conservatoire of Glasgow, Royal Birmingham Conservatoire en het Koninklijk Conservatorium Den Haag, werkte ze onder andere samen met vrije improvisatoren en choreografen, en toerde ze internationaal met beeldend kunstenaar Martin Creed uit Londen. Murphywerd in 2018 lid van Standplaats Utrecht, een interdisciplinair performance platform dat wordt ondersteund door verschillende organisaties en bedrijven waaronder Utrecht SPRING Festival and Het Huis Utrecht. Op 7 september 2019 ging de compositie They Move Differently Here in premiere op de Gaudeamus Muziekweek in Utrecht.
Aart Strootman
Gitarist en componist Aart Strootman (1987) is een pionier op het podium van hedendaagse muziek. Hij studeerde klassieke gitaar, muziektheorie en muziekwetenschappen, en is momenteel promovendus aan de Universiteit van Leiden via het DocArtes programma. Hij onderzoekt de fysieke modificaties van instrumenten om zo nieuwe geluiden te ontdekken, startende vanuit de basisakoestiek. Aart is momenteel docent muziekgeschiedenis, (gevorderde) gehooroefening, analyse, filosofie, en performance studies aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Na het winnen van de Gaudeamus Award in 2017, schreef hij W.A.L.L., waarvoor hij zelf op maat gemaakte instrumenten ontwikkelde. De première van W.A.L.L. zal op 4 september plaatsvinden. Op zaterdag 7 september 2019 ontving Aart de prestigieuze Matthijs Vermeulen Prijs tijdens de Gaudeamus Muziek Week in Utrecht voor zijn werk Shambling Emerge – after after party.