Improvisation for painting
Tijdens Marres Movements verzorgde Hrafnhildur Helgadóttir een nieuwe, site-specifieke bewerking van haar kunstwerk Improvisation for Painting (2013), dat voor het eerst werd getoond in de Alpineum Produzentengalerie in Luzern, Zwitserland en het Living Art Museum in Reykjavik, IJsland. In een aantal kamers van de tentoonstelling The Painted Bird dienden Helgadóttirs sculpturale objecten als kaders om visuele elementen uit het beschilderde interieur van Marres te isoleren. Drie muzikanten vertaalden deze fragmenten vervolgens intuïtief in live-improvisaties op elektrische gitaar, bas en saxofoon.
Deze middag- en avondhappenings, geïnspireerd op het Slow Research-thema ‘Not-Knowing’, waren pure improvisatie: ontmoetingen die in real time plaatsvinden en uitnodigen tot emotionele betrokkenheid en openheid voor dit moment, terwijl de muziek een nieuwe, vloeibare laag toevoegt aan de omgeving van de tentoonstelling.
De performances werden uitgevoerd door Hrafnhildur Helgadóttir, Bergur Thomas Andersen, Tumi Árnason en Indridi Ingólfsson.
Hrafnhildur Helgadóttir
Hrafnhildur Helgadóttir (IS, 1987) is een onafhankelijk beeldend kunstenaar en een van de oprichters van het collectief HARD-CORE, dat in Londen en Amsterdam opereert. Een centraal element van Helgadóttirs artistieke praktijk is haar verkenning van de ‘display’. Ze werkt vaak met musici, waardoor live-performance in haar werken wordt geïntegreerd. Helgadóttir vult The Painted Bird aan met een reflectie op de Europese identiteit vanuit het perspectief van IJsland: een land in de periferie met een lange geschiedenis en vaak complexe relatie met Europa.
Helgadóttirs werk werd ondersteund door het European Pavilion. Carolyn F. Strauss van het Slow Research Lab in Amsterdam cureerde de performances van Helgadóttir.