De Onzichtbare Collectie – kopie met alle blokken

Foto: Gina Siliquini

De Onzichtbare Collectie is een online kunstcollectie die je niet kan zien, maar wel kunt horen. Het project werd in 2018 door Mediamatic Amsterdam ontwikkeld voor slechtzienden die zich met de beschrijvingen van kunstkenners een beeld kunnen vormen van kunstwerken.

In 2019 nam Marres het stokje over en voegde een nieuwe laag toe door kunst in een brede context op te vatten. Sindsdien oogst Marres verhalen waarin mensen van alle leeftijden en achtergronden hun kunstervaring delen. De geluidsfragmenten van De Onzichtbare Collectie zijn via deze pagina voor iedereen te beluisteren, ongeacht je kennis van kunst. Ondertussen werkt Marres aan een Onzichtbaar Museum vol kunstverhalen.

Educatie

In 2019 ontwikkelde Marres speciaal voor leerlingen een nieuwe variant op het project De Onzichtbare Collectie. Kinderen tussen 9 en 14 jaar beschrijven daarbij hun favoriete kunstwerk. Ze vertellen wat ze voelen als ze het kunstwerk zien of ruiken, waar ze over fantaseren of wanneer ze eraan denken. Het project leert kinderen stil te staan bij hun eigen waarneming en de belevingswereld van anderen. Leerkrachten kunnen vanuit dit verhalenarchief een eigen invulling geven aan thema’s als identiteit, cultuur, maatschappij, taal en geschiedenis. In 2019 werd het project genomineerd voor de Nederlandse Museumprijs. Het is ook mogelijk de workshop De Onzichtbare Collectie te boeken voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs of voor MBO, HBO of WO.

Voor dit programma werkt Marres samen met verschillende culturele partners (zoals WORM, Rotterdam en Cultuurmakers@Maastricht).

Foto: Rob van Hoorn

Beluister een selectie van kunstverhalen

Wheatfield, A Confrontation 1982 – Agnes Denes, door Wouter Venema

Windribbon, 2013 – Leif Brush door Magda Theuwis van Het Klankenbos

Mijn naam is Magda Theuwis en “Het Klankenbos” gidsen is voor mij steeds opnieuw een heerlijke uitdaging om iedereen onder te dompelen in een reis van verrassende klanken en stilte.

Niets is zo mooi om jullie dan uit de dagen deze prachtige klankinstrumenten samen met mij te ontdekken en om dan te genieten van jullie enthousiasme.

Carousel, 1988 – Bruce Nauman door Julia van Kar

Julia van de Kar, 21 jaar, is afkomstig uit Zuid-Limburg. Werkt als freelance theaterdocent en als museumdocent bij het Bonnefanten in Maastricht. Ze ziet het leven als een speeltuin, waarin ze graag, samen met anderen, de speelveld opzoekt tussen het museale en het theatrale, het hoofd en het hart. Om hopelijk zo steeds meer van elkaar en de wereld te kunnen begrijpen en verbinden.

Where Did the Sky Go, 2020 – Kemang Wa Lehulere door Vita Zuketto

Marres Extended-deelnemer Vita Zuketto beschrijft het werk Where Did the Sky Go van Kemang Wa Lehulere.

Nieuwe sculptuur door Joep van Lieshout

Joep van Lieshout werd opgeleid aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en won in 1992 de prestigieuze Prix de Rome Beeldhouwen. Van Lieshout is de oprichter van Atelier Van Lieshout, waarmee hij sinds 1995 met zijn team werk maakt. De werken bewegen zich steevast op het grensvlak van kunst, design en architectuur. Van Lieshout werkte in opdracht van ondere andere Museum Boijmans Van Beuningen, het Centraal Museum in Utrecht en het Museum of Modern Art in New York. Het Atelier Van Lieshout is gevestigd in een loods in het havengebied van Rotterdam.

De Schat van Simpelveld door Noor

Noor is stagiaire en zit momenteel in haar derde jaar aan de docentenopleiding FADE in Maastricht.

Museum de Schat van Simpelveld is gevestigd in het statige klooster Huize Loreto. Toen in 1875 alle kloosterorden werd bevolen om Duitsland te verlaten, streek de Congregatie van de Zusters van het arme kind Jezus neer in het nabijgelegen Simpelveld. Sinds hun intrek in dit gebouwencomplex, wordt vanuit Simpelveld de congregatie, die is verspreid over meerdere werelddelen, bestuurd. Op deze plek werden ook kinderen opgevangen en verzorgd en werd er lesgegeven. In de Zuid-Limburgse ateliers werden de mooiste paramenten en wassen beelden gemaakt. Uiteindelijk bleven de zusters tot 2012 met veel toewijding actief in Huize Loreto. Toen werd het besluit genomen om terug te keren naar Aken.

Italiaanse Begrafenis, 2022 – Ies Schute door Gijs Frieling

Gijs Frieling (Amsterdam 1966) maakt muurschilderingen en schilderijen. Hij studeerde van 1986-1991 aan de Rietveldacademie in Amsterdam en van 1994-1995 aan de Rijksakademie in Amsterdam.

In 2022 was Gijs een van de twaalf juryleden en curatoren tijdens de Limburg Biënnale #2 in Marres.

De rode wijngaard in Arles, 1888 – Vincent van Gogh, door Niek Beute

Niek Beute is sommelier, vlogger, columnist, consultant en initiatiefnemer van Liquid art.

‘Voor mij is wijn pure kunst; zoals een gedicht dat gebotteld moet worden of een schilderij dat raakt. Wijn gaat niet over het stillen van de dorst, het is een van de meest intieme kunstvormen. Levend en vol in beweging wordt het deel van onze lichaam en geest.’

Niek verwijst in het audiofragment naar ‘De Oogst bij Arles’ maar hij bedoelt ‘De Rode Wijngaard in Arles’, de gangbare titel van dit werk.

Société de Beyard en Montessorischool

De vroegere kloostergemeenschap De Beyart heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een warm en aantrekkelijk woonzorgcentrum. Voor het project Onzichtbare Collectie spreken drie bewoners over hun favoriet kunstwerk. Leerlingen van de Montessorischool hebben deze kunstverhalen verbeeld. Een project waar ouderen kunstwerken omschrijven, kinderen dit verbeelden en waar de doelgroepen elkaar ontmoeten in de kunst.

Société de Beyard en Montessorischool

De vroegere kloostergemeenschap De Beyart heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een warm en aantrekkelijk woonzorgcentrum. Voor het project Onzichtbare Collectie spreken drie bewoners over hun favoriet kunstwerk. Leerlingen van de Montessorischool hebben deze kunstverhalen verbeeld. Een project waar ouderen kunstwerken omschrijven, kinderen dit verbeelden en waar de doelgroepen elkaar ontmoeten in de kunst.

Société de Beyard en Montessorischool

De vroegere kloostergemeenschap De Beyart heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een warm en aantrekkelijk woonzorgcentrum. Voor het project Onzichtbare Collectie spreken drie bewoners over hun favoriet kunstwerk. Leerlingen van de Montessorischool hebben deze kunstverhalen verbeeld. Een project waar ouderen kunstwerken omschrijven, kinderen dit verbeelden en waar de doelgroepen elkaar ontmoeten in de kunst.

Anywhere but here, 2016 – Claudia Sola, door Mark Mülders

Biografie Mark Mülders

Mark Mülders (1986) is geboren in Zuid-Limburg en al ruim 7 jaar woonachtig in Maastricht. Hij is verbonden aan diverse sociaal-culturele instellingen zowel op contract alsmede op freelancebasis.

Binnen zijn werk in de culturele sector richt hij zich op maatschappelijke thema’s zoals eenzaamheidsbestrijding en ontmoetingen tussen jong en oud waarbij cultuur het middel is.

In 2016/2017 was Mark tijdens de producties Notes on Creativity, Marres Tourist Office, Currents #4 en The Measure of our Traveling Feet werkzaam als freelancer aan de receptie.

Mosasaurus , Natuurhistorisch Museum Maastricht, door Nathan

Over Nathan

Nathan Smeets is negen jaar oud en woont in Maastricht. Het liefste speelt hij buiten met vrienden en maakt hij foto’s en korte filmpjes. Later wil hij misschien geestelijk verzorger worden.

BS Taalbrug Junior

Een project van basisschool Taalbrug Junior en cultuurorganisaties Odapark, Beuzeltime en Marres.

“Er is een probleem: er moet een nieuw kunstwerk komen in het Odapark, maar de kunstenaars hebben geen inspiratie! Aan de hand van ingesproken berichten over vorm, kleur en spel ontwerpen de leerlingen van de Taalbrug Junior het kunstwerk voor de kunstenaars. Zij hebben wel ideeën over hoe een kunstwerk bedoeld voor kinderen er uit moet komen te zien. Zij vertellen hier vervolgens ook over in een eigen bericht naar de kunstenaars toe”.

Dit project is mogelijk gemaakt door LokaalC en bedoeld voor primair onderwijs in stimulering van taal door middel van kunst.

BS Taalbrug Junior

Een project van basisschool Taalbrug Junior en cultuurorganisaties Odapark, Beuzeltime en Marres.

“Er is een probleem: er moet een nieuw kunstwerk komen in het Odapark, maar de kunstenaars hebben geen inspiratie! Aan de hand van ingesproken berichten over vorm, kleur en spel ontwerpen de leerlingen van de Taalbrug Junior het kunstwerk voor de kunstenaars. Zij hebben wel ideeën over hoe een kunstwerk bedoeld voor kinderen er uit moet komen te zien. Zij vertellen hier vervolgens ook over in een eigen bericht naar de kunstenaars toe”.

Dit project is mogelijk gemaakt door LokaalC en bedoeld voor primair onderwijs in stimulering van taal door middel van kunst.

BS Taalbrug Junior

Een project van basisschool Taalbrug Junior en cultuurorganisaties Odapark, Beuzeltime en Marres.

“Er is een probleem: er moet een nieuw kunstwerk komen in het Odapark, maar de kunstenaars hebben geen inspiratie! Aan de hand van ingesproken berichten over vorm, kleur en spel ontwerpen de leerlingen van de Taalbrug Junior het kunstwerk voor de kunstenaars. Zij hebben wel ideeën over hoe een kunstwerk bedoeld voor kinderen er uit moet komen te zien. Zij vertellen hier vervolgens ook over in een eigen bericht naar de kunstenaars toe”.

Dit project is mogelijk gemaakt door LokaalC en bedoeld voor primair onderwijs in stimulering van taal door middel van kunst.

BS Taalbrug Junior

Een project van basisschool Taalbrug Junior en cultuurorganisaties Odapark, Beuzeltime en Marres.

“Er is een probleem: er moet een nieuw kunstwerk komen in het Odapark, maar de kunstenaars hebben geen inspiratie! Aan de hand van ingesproken berichten over vorm, kleur en spel ontwerpen de leerlingen van de Taalbrug Junior het kunstwerk voor de kunstenaars. Zij hebben wel ideeën over hoe een kunstwerk bedoeld voor kinderen er uit moet komen te zien. Zij vertellen hier vervolgens ook over in een eigen bericht naar de kunstenaars toe”.

Dit project is mogelijk gemaakt door LokaalC en bedoeld voor primair onderwijs in stimulering van taal door middel van kunst.

Afghan Hound, 2011 – Lilibeth Cuenca Rasmussen, door Danii

Over Danii

Danii is 8 jaar. Met een mama die werkt in een museum groeit Danii op in de kunstwereld en heeft ze al vroeg een eigen smaak ontwikkeld. Ze kiest voor spanning en mystiek. In het dagelijks leven is ze ook dol op Harry Potter en danst ze de hele dag.

Trevifontein, 1732-1762, Bernini door Mevrouw Herben

De Kindermoord in Bethlehem, 1590 – Cornelis Cornelisz. van Haarlem door Ton

La Primavera, 1482 – Sandro Botticelli, door Yanniek Nacken

over Yannieck Nacken

Yanniek Nacken (Havelte, 1997) studeerde in 2018 af van de Academie voor Beeldende Kunsten te Maastricht als docent beeldende kunst en vormgeving. Na haar opleiding is Nacken kunstdocent geworden en geeft les aan kinderen, jongeren en volwassenen. In haar eigen beeldende werk laat ze zich inspireren door het dagelijks leven, reizen en mythologieën.

All Along the Watchtower 1968-The Jimi Hendrix, door Matilda Lindll
2 mei 2023

Cartography, 2015 – Sanne Vaassen, door Alessio Faustini
2 mei 2023

Take Me To The Water To Be Baptized, Lhola Amira, by Khanyisile Mbongwa
2 mei 2023

I Work Well When The Air Is Heavy, 2018 – Nik Christensen, door Kirsten Breddels
2 mei 2023

Swan Tactics, 2020 – Remy Neumann, door Tanja Ritterbex
2 mei 2023

Beluister de podcast

Het is ook mogelijk om de podcast Sensing Art, Training the Body te luisteren op zowel Spotify als Apple Podcast.

Onzichtbare Collectie
Foto: Gina Siliquini